شيخ حسين انصاريان

299

تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)

اينان در جهنم فرياد مىكشند ، خدايا ! ما را برگردان تا عمر از دست رفته را جبران كنيم ولى چه سود كه پند گيرنده‌اى يافت نمىشود تا در انديشهء فردا باشد . خداوند صحنهء دلخراش دوزخيان را چنين بازگو مىفرمايد : وَ هُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَآ أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صلِحًا غَيْرَ الَّذِى كُنَّا نَعْمَلُ أَوَ لَمْ نُعَمّرْكُم مَّا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَن تَذَكَّرَ وَ جَآءَكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُواْ فَمَا لِلظلِمِينَ مِن نَّصِيرٍ » « 1 » و آنان در آن جا شيون و فرياد مىزنند : پروردگارا ! ما را بيرون بياور تا كار شايسته انجام دهيم غير آنچه انجام مىداديم . [ مىگويم : ] آيا شما را چندان عمر نداديم كه هر كس مىخواست در آن مقدار عمر متذكّر شود ، متذكّر مىشد ؛ و [ آيا ] بيم دهنده‌اى به سوى شما نيامد ؟ پس بچشيد كه براى ستمكاران هيچ ياورى نيست . و هرگز بازگشتى نيست ، نه فرمانى براى مرگ هميشگى و نه نجاتى از شعله‌هاى آتش و نه شفاعتى براى خلاصى از دهشت قيامت و نه عذرى ديگر . . . رسول اللّه صلى الله عليه و آله در تفسيرآيهء فوق مىفرمايد : إِذا كانَ يَوْمُ القِيامَةِ نُودِىَ أَيْنَ أَبْناءُ السِّتّينَ ؟ وَ هُوَ العُمرُ الَّذى قالَ اللَّهُ تَعالى : أَوَ لَمْ نُعَمّرْكُم مَّا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَن تَذَكَّرَ » « 2 » چون روز قيامت شود ندا آيد كجاييد شصت ساله‌ها ؟ اين همان عمرى است كه خداى تعالى فرمود : آيا شما را آن قدر عمر نداديم كه در اين مدت پند گيرنده پند گيرد . حضرت على عليه السلام دربارهء فرصت‌هاى از كف رفته مىفرمايد :

--> ( 1 ) - فاطر ( 35 ) : 37 . ( 2 ) - كنز العمال : 2 / 10 ، حديث 2924 .